en Kung i veckan

Jag och Maja Kronvall satt en dag i Horns uppehållsrum och insåg att vi inte var nog allmänbildade, exempelvis så kunde vi nästan ingenting om Sveriges kungar (och drottning). Just varför det skrämde oss så att inte kunna någonting om svensk monarki vet jag inte riktigt, men det kan ha någonting att göra med att vi då och då pratat om Viktoria och Daniel. Sen är det ganska spännande också, med monarkernas livsöden och den svenska historia som de levde i och påverkade (även om det blev historia först efteråt).

Hur som helst, vi kom på att man kan göra någonting åt kunskapsbristen hos oss. Beta av en kung i veckan och ägna frukostarna åt att prata om denne. Från och med nu kommer folkhögskolan att ha ett särskilt bord i matsalen ägnat åt diskussioner kring gamla kungar och tiden de levde och verkade i. Du som inte sitter med vid bordet kan följa vår kunskapsutveckling på en Kung i veckan, där vi sparar allt som vi lär oss. Först ut och kung för denna vecka: Gustav Vasa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad kallas du?
Kom ihåg mig!

Vad har du för e-postadress? (publiceras ej)

Har du någon URL/Bloggadress?

Vad tyckte du om min text?

Trackback


HEJ!

Jag heter Amanda. Jag gillar anteckningsblock och jas- minte och naturligtvis ord. Ord, ord, ord. Jag kan inte få för mycket av dem. Här skriver jag. Skönlitterärt och om litteratur.



Startsida
Noveller
Dikter
Skrivarkurs
Litt.vet.
Böcker
Övriga texter
Om




RSS 2.0