Tagetes och lavendel

När jag blir stor vill jag ha en egen liten trädgård, eller i alla fall en lagom stor balkong. Jag vill ha någonstans där jag kan odla och se hur saker växer; tagetes, pioner, lavendel (för doftens skull), jasmin och förgätmigej. Blommor har en så fin avstressande förmåga.

Jag saknar min trädgård (eller, mammas trädgård kanske är en mer rättvis benämning, men jag tror att både hon och jag blir gladare om jag benämner den som min), den är så lummig och fin med ett gammalt äppelträd och klätterrosor. Jag vill nog ha klätterrosor också, när jag blir stor (om jag nu någonsin blir det).

Det som annars är bra med mammas (och min) trädgård är att den har så bra sociala förutsättningar. Det finns ett tak över verandan så man slipper regn, och det finns värmelampor så man kan sitta och mysa bland växterna långt in på småtimmarna. Jag måste nog verkligen se till att skaffa en liten grön oas till de där fina sommarnätterna...

I veckan har vi på skrivarlinjen fått till uppgift att skriva en balkongscen, jag tror nog att jag ska ta och smyga in lite växter i den. Det blir liksom trevligare då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad kallas du?
Kom ihåg mig!

Vad har du för e-postadress? (publiceras ej)

Har du någon URL/Bloggadress?

Vad tyckte du om min text?

Trackback


HEJ!

Jag heter Amanda. Jag gillar anteckningsblock och jas- minte och naturligtvis ord. Ord, ord, ord. Jag kan inte få för mycket av dem. Här skriver jag. Skönlitterärt och om litteratur.



Startsida
Noveller
Dikter
Skrivarkurs
Litt.vet.
Böcker
Övriga texter
Om




RSS 2.0