Nya böcker

Precis som varje vecka så kom det ett paket från Adlibris till mig idag. Jag gick till ICA innan seminariet och hämtade ut det, ställde mig vid närmaste soptunna och slet av de där förbaskade vita plastbanden som de alltid ska fästa runt kartongen. En extremt liten version av Eugene O'Neills Long Day's Journey into Night och en extremt snygg upplaga av Susan Sontags On Photography hamnade i min hand och jag kunde glatt trava vidare mot universitetet.

O'Neills bok är för studiernas räkning, men Sontags köpte jag för att jag varit så extremt sugen på att läsa något av henne. Äntligen är det dags! Nu ska man bara hitta någon tid för det... Problemet är att det är så många andra böcker som ska läsas. Just nu håller jag exempelvis på att läsa Bränt Barn av Stig Dagerman till ett seminarium om filmiskt berättande. Den är inte trögläst eller så, men det är svårt att befinna sig i den. Gång på gång stöts man liksom ut av den rätt så distanserade berättarrösten. Men det ska i alla fall bli roligt att diskutera den, för den är väldigt bra på att skapa just scener och bilder.

Och på tal om böcker (det här ska vara någon slags smidig övergång), och skrivande, har jag blivit bjuden till invigningen av Sophies nya skrivateljé! Så imorgon bär det av med vinflaskan under armen, och förhoppningsvis någon piffig invigningspresent, bort till andra sidan järnvägen. Jag förväntar mig litterärt umgänge av bästa sort... eller i alla fall fint sällskap och en trevlig kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad kallas du?
Kom ihåg mig!

Vad har du för e-postadress? (publiceras ej)

Har du någon URL/Bloggadress?

Vad tyckte du om min text?

Trackback


HEJ!

Jag heter Amanda. Jag gillar anteckningsblock och jas- minte och naturligtvis ord. Ord, ord, ord. Jag kan inte få för mycket av dem. Här skriver jag. Skönlitterärt och om litteratur.



Startsida
Noveller
Dikter
Skrivarkurs
Litt.vet.
Böcker
Övriga texter
Om




RSS 2.0