Myter och arketyper

I veckan har vi pratar mycket om myter och arketyper på skrivarkursen. Om myten som binder oss samman och ger oss förklaringar. Myten som skapar sammanhang och band över tiderna. Om arketyperna som mallar som ligger djupt inbäddade i vår kultur och därför används gång på gång. Sådant är intressant. Det ger mycket material att arbeta med, ta ställning till och förkovra sig i.

 

Tydligen pågår ett samarbete med författare från 33 länder (om jag inte mins helt fel) där varje författare skriver en bok utifrån en myt. Bland annat Jeanette Winterson (Tyngd) och Klas Östergren (Orkanpartyt) medverkar. Det låter spännande! Häftigt att arbeta tillsammans utifrån ett givet tema och sedan se hur var och en tacklar det.

 

Själv är jag väldigt intresserad av svensk folktro. Jag har inte jobbat så mycket med det i mina texter, men det kanske är någonting att fundera över. Däremot har jag idag snickrat ihop en dikt baserad på Platons Symposion och en prosadikt baserad på sagan om Askungen, ni ska få se dem sen!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad kallas du?
Kom ihåg mig!

Vad har du för e-postadress? (publiceras ej)

Har du någon URL/Bloggadress?

Vad tyckte du om min text?

Trackback


HEJ!

Jag heter Amanda. Jag gillar anteckningsblock och jas- minte och naturligtvis ord. Ord, ord, ord. Jag kan inte få för mycket av dem. Här skriver jag. Skönlitterärt och om litteratur.



Startsida
Noveller
Dikter
Skrivarkurs
Litt.vet.
Böcker
Övriga texter
Om




RSS 2.0