Min hundstora fjäril

 


Det bor en hundstor fjäril i asken som är min kropp

det är en ask av senor och ben som omsluts av den mjuk skära huden, höljet

 

Jag tror jag svalde fjärilen en natt när jag sov och drömde
om orkaner och jätterododendron, eller någonting annat som jag glömt

 

Nu fladdrar den nervöst med sina bruna vingar
i det möblerade hålrummet någonstans bakom min bröstkorg

 

Och den får känselspröten i mina fingertoppar
att domna och vakna om vart annat som om den lekte med ljusknappen

 

Det är en egensinnig hundstor fjäril som bor inuti mig
än rycker den mig hit, än rycker den mig dit men sällan rycker den upp mig

 

Och det kittlas oerhört i alla mina kotor och revben
när den flaxar och far och försöker skapa stormbyar i Tokyo

 

~ ~ ~

 

Jag tror att jag har blivit mer melankolisk sen vi blev ett
men kanske är det bara att den envisas med att inte betala hyran


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad kallas du?
Kom ihåg mig!

Vad har du för e-postadress? (publiceras ej)

Har du någon URL/Bloggadress?

Vad tyckte du om min text?

Trackback


HEJ!

Jag heter Amanda. Jag gillar anteckningsblock och jas- minte och naturligtvis ord. Ord, ord, ord. Jag kan inte få för mycket av dem. Här skriver jag. Skönlitterärt och om litteratur.



Startsida
Noveller
Dikter
Skrivarkurs
Litt.vet.
Böcker
Övriga texter
Om




RSS 2.0