Med Lorca som inspiration


En ghasell om blekhet


På tvättlinan fladdrar lakanen vita
och molnen förblir regnlätta, vita

 

Liljorna med kronblad som är vita
hundra duvor och alla lika vita

 

Som snöflingor är de alla lika vita
som potatismjöl och salt vita

 

Skär som knivar i ögonglobens vita
brusande som skummets vita

 

Trots att dina tänder blänker så vita
ser jag i dina rosiga kinder bara det vita

 

 


 

 

 

Skriket

 

Ett skrik som

långsamt släpar sina

vita fötter över

jorden som veckas

och slätas ut

 

Som trött dunsar

emot bergens väggar

 

Som hörs bara

när någon lyssnar

riktigt noga

med handen kupad

kring örat

 

Ett skrik som

en väldigt liten fågel

flyger matt över
gräset som krusar
och stillnar

 

Som lätt landar

på elstolparnas trådar

 

Som syns bara

när någon tittar

riktigt noga

med handen kupad

kring ögat

 

Ett skrik som

en knapp rysning

ilar girigt över
hela kroppen som

skakar och spänns

 

Som hastigt kryper

längs med ryggraden

 

Som känns bara

när någon kommer

riktigt nära

med handen kupad

kring magen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad kallas du?
Kom ihåg mig!

Vad har du för e-postadress? (publiceras ej)

Har du någon URL/Bloggadress?

Vad tyckte du om min text?

Trackback


HEJ!

Jag heter Amanda. Jag gillar anteckningsblock och jas- minte och naturligtvis ord. Ord, ord, ord. Jag kan inte få för mycket av dem. Här skriver jag. Skönlitterärt och om litteratur.



Startsida
Noveller
Dikter
Skrivarkurs
Litt.vet.
Böcker
Övriga texter
Om




RSS 2.0