Det andra målet

Min kompis Carro lånade ut Jonas Karlssons (han skådespelaren) debutbok till mig. Den heter Det andra målet och består av flera noveller, som egentligen inte bara är noveller.

Det är en klurig bok, för alla noveller går på ett sätt in i varandra och man får klura lite på hur det hänger ihop. Något som tilltalar mig väldigt mycket. Mest handlar novellerna om män och om ensamhet. Män som väntar fast kompisen inte kommer, män som ljuger om att de har gjort mål på en korpmatch. Män som bor i nästan tomma lägenheter och terroriseras av sina grannar.

Det enda som stör mig lite är den sista novellen som gör någon slags ansats till att förklara de övriga novellerna. Jag behöver inte det, de andra texterna är så bra att jag känner att jag förstå det jag behöver förstå och gärna kan fortsätta fundera över det jag inte förstår.

Nu känner jag mig i alla fall sugen på att läsa Karlssons nästa novellsamling, Den perfekte vännen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad kallas du?
Kom ihåg mig!

Vad har du för e-postadress? (publiceras ej)

Har du någon URL/Bloggadress?

Vad tyckte du om min text?

Trackback


HEJ!

Jag heter Amanda. Jag gillar anteckningsblock och jas- minte och naturligtvis ord. Ord, ord, ord. Jag kan inte få för mycket av dem. Här skriver jag. Skönlitterärt och om litteratur.



Startsida
Noveller
Dikter
Skrivarkurs
Litt.vet.
Böcker
Övriga texter
Om




RSS 2.0